Do Rzeczy:

Listopad 12 2013

Mapa i terytorium

42/2013 Dziś mapowanie jest w równiej mierze sztuką jak i nauką. Mapowanie relacji: kto z kim, kiedy, jak intensywnie. Mniej „o czym”, to bowiem wyłania się z całości obrazu. Mapa, baza danych, zbiory modułów, w epoce nowych mediów stanowią nowy sposób przetwarzania, agregowania i prezentowania informacji. Mapy mózgu, relacji, procesów decyzyjnych są o wiele bardziej […]

Listopad 4 2013

Wybory samorządowe: skrócony poradnik

41/2013 Mimo że wybory samorządowe odbędą się w listopadzie 2014 r., a więc dopiero za rok, już zgłaszają się chętni. Od czego ci, którzy chcą zostać prezydentami miast czy burmistrzami, powinni zacząć?   1.     Opowiedz swoją historię. Opowiedz o swoim mieście, rodzicach, dzieciństwie, pierwszym seansie w kinie (już nieistniejącym), pierwszym meczu na miejskim stadionie (tam, […]

Październik 30 2013

„Obserwujecie się wzajemnie”

40/2013 Nie mogłem się przemóc, aby być z nim po imieniu. Zostaliśmy na „panie Januszu” i „panie Eryku”. Dzwonił i podpytywał, jak radzić sobie z mediami. Jak mówić o poważnych sprawach w świecie, w którym media przekonują, że to, co dla niego ważne, nikogo już nie interesuje. ”Stworzyć media własne” – odpowiadałem. Gdy eksperci Rzecznika Praw […]

Październik 22 2013

„Politycy wykluczeni cyfrowo”

39/2013 Nikt już chyba nie ma wątpliwości, że następne kampanie wyborcze rozstrzygane będą w sieci.  Partia dysponująca 25 mln zł dotacji rocznie nie potrafi wydzierżawić transmisji pomiędzy Europą a kilkoma miejscami na kuli ziemskiej, gdzie znajdują się jej eksperci. Eksperci najważniejszejszego dla partii tematu. Używa bezpłatnego Skype’a, połączenie wpierw się rwie, a później kompromituje uczestników konferencji: nie potrafią oni […]

Październik 14 2013

„Druga klasa łowi trendy. Pierwsza je tworzy”

38/2013 Prawo odłączenia się od sieci staje się przywilejem wybranych. Zajmujących najwyższe miejsce drabiny korporacyjnej, społecznej. W drugiej klasie szybkiego pociągu z Sewilli do Madrytu błyskają ekrany laptopów, tabletów, smartfonów, iPhonów i iPadów – światła nowych mediów. Właściwie każdy trzyma w dłoniach urządzenie które gładzi, przyciska, nieustannie klika. W pierwszej klasie –  gazety, magazyny albo […]

Październik 8 2013

„Rzecz o nagrodach”

37/2013 Nagrody to dziś już wyłącznie marketing. Nagrody dziś to szansa na zwiększenie nakładu płyty, książki, produktu, usługi, pozycji osoby, firmy. Nagrody kupuje się u dealerów, w agencjach public relations albo bezpośrednio wprost u nagradzających. Cenniki nagród krążą wśród zainteresowanych, a kolejni pośrednicy, przez których przechodzi lista nagród wraz z instytucją, terminem i miejscem gali, […]

Październik 1 2013

„Krótki tekst o uśmiechu”

36/2013 Naszą wizytówką w świecie są: imię, nazwisko, strona Web, czasami data urodzenia. I zdjęcie. Zdjęcie, które w świecie nowych mediów mówi o nas wszystko. Nicholas A. Christiakis, socjolog z Harvardu i James H. Fowler, politolog z Uniwersytetu Kalifornijskiego zbadali, jak definiujemy się w sieci. Ich praca „Social Networks and Happiness” pokazuje, jak radość i […]

Wrzesień 24 2013

„W sieci mistrzów”, Tygodnik Do Rzeczy

35/2013 Co stałoby się z twórczością Sławomira Mrożka, gdyby tworzył jedynie w sieci? Gdyby jego opowiadania żyły wyłącznie na stronach internetowych i nigdy nie zostały wydrukowane na papierze? Co stałoby się z jego wpisami, grafikami, dramatami, większymi lub mniejszymi formami, gdyby z czasem wygasł abonament utrzymania strony, którą założył on, jego przyjaciele lub fani; gdyby […]

Wrzesień 16 2013

„Świat skróconej perspektywy”

34/2013 Czytamy coraz krótsze akapity. Nie jesteśmy w stanie utrzymać dłużej uwagi. Gubimy się w tym, co ważne. I każdy z nas wie co innego. Przyspieszyliśmy.  Newsy żyły kiedyś tydzień, mogły zostać skomentowane w tygodnikach, w miesięcznikach. Gdy cykl życia newsa wynosił trzy-cztery dni, docierał do w miarę dużej części populacji. Komentowany, omawiany, oplotkowywany. Wywołujący […]

Wrzesień 9 2013

„Steve Jobs mieszka w Krynicy”

33/2013 Pozornie – od kilku już lat – wydaje się to najbardziej pędzące miejsce w Polsce. Politycy centralnej Europy, najbardziej wpływowi dziennikarze, prezesi największych firm, na niewielkiej przestrzeni przemieszczają się pomiędzy równoległymi panelami Forum Ekonomicznego. Ścigają się, aby jak najwięcej usłyszeć, zbudować lub pogłębić relacje, uchwycić trendy, dzięki którym będą mogli wyprzedzić konkurencję, umocnić pozycję, […]