Uważam Rze:

grudzień 7 2012

„Dekalog Twittera dla polityków”

49/2012 Niektórzy politycy już dziś mają więcej obserwujących niż gazety czytelników. Inni chcą być równie dobrzy. 1. Zanim napiszesz, przeczytaj. Wejdź na Twitter i choć przez chwilę zobacz, o czym ludzie w tej chwili rozmawiają. Dzięki temu w trakcie pogrzebu ważnego polityka nie będziesz zachwalał płyty swojej żony. Świat nowych mediów nie należy do polityków […]

listopad 25 2012

„Współczesny terror telemetrii”, Uważam Rze

48/2012 Zielone i czerwone światełka przy kamerach zasygnalizują, kiedy widzowie oglądają program, a kiedy mają już dość Trzy zielone – pełna akceptacja, wszyscy oglądają, dwa zielone – wciąż jest dobrze. Jedno zielone i jedno czerwone – uwaga, zaczyna się migracja widzów sprzed ekranów, musisz podkręcić emocje. I czerwone – jedno, uważaj, jest źle. Dwa – […]

listopad 19 2012

„Wysłane w biegu”, Uważam Rze

47/2012 Zmieniłem podpis pod wysyłanymi e-mailami. Bądźmy uważniejsi albo ostrzegajmy przed potencjalną nieuwagą bliźnich. Zainspirował mnie prof. Michał Kleiber, prezes Polskiej Akademii Nauk, genialny naukowiec i polityk, który pisze do redagowanego przeze mnie kwartalnika „Nowe Media” i doskonale rozumie sposób funkcjonowania człowieka w świecie natłoku wiadomości. W odpowiedzi na e-mail przysłał ledwie po minutce krótką, […]

listopad 11 2012

„Dziennikarze na garnuszku władzy”, Uważam Rze

46/2012 Kolejny pomysł ratowania dziennikarstwa: całkowita symbioza mediów i polityków. 1,2 mld euro dotacji dla gazet. Prawo, uchwalone jeszcze w XVIII w. i mające wspierać rozwój inteligencji narodu, wspiera utrzymywanie na rynku „Tele Star” czy „Tele 7 Jours”, pisemek podobnych do polskiego „Tele Tygodnia” z programem TV okraszonym plotką. Największe subwencje trafiały we Francji w […]

listopad 4 2012

„Kampania amerykańska: zwycięży marketing”, Uważam Rze

45/2012 Każda kampania poszerza katalog pomysłów. Co zostanie z kampanii USA 2012 r.? Mikrotargetowanie W telewizyjnym studiu jeden z gości opowiada dyrdymały o tym, że polityk musi dziś mówić inaczej do sprzątaczki, a inaczej do profesorów. I na tym według niego polega nowoczesny marketing. Farmazony. Bo to, o czym mówi, to lata 60. Pół wieku […]

październik 30 2012

„Dziennikarstwo 55 znaków”, Uważam Rze

44/2012 Coraz więcej tekstów nie jest dla ludzi, lecz dla maszyn. Dziennikarstwo zmierza ku produkcji bezsensownych treści. Kolejny po pomyśle zamykania treści w sieci równie genialny pomysł ratowania mediów:  podporządkowanie produkowanych przez dziennikarzy materiałów wymaganiom wyszukiwarek. Jeszcze niedawno można było się śmiać z pomysłu, aby kolegia redakcyjne rozpoczynać analizą pytań kierowanych do Google i na […]

październik 22 2012

„Po raz pierwszy”, Uważam Rze

43/2012 Po raz pierwszy wszyscy aktorzy sceny uznali postpolitykę i marketing polityczny za jedyną metodę pokonania konkurencji. Po raz pierwszy opozycja dotychczas wybrzydzająca i kręcąca siwymi profesorskimi głowami na niedouczone społeczeństwo podatne na sztuczki, plastik i polityczną manipulację, przestała narzekać, kontestować postpolitykę, lecz zaczęła grać na tym samym boisku. Po raz pierwszy opozycja nawiązała kontakt […]

październik 15 2012

„Jest już zwycięzca amerykańskich debat”, Uważam Rze

42/2012 Marketingowcy i PR-owcy nie stoją w miejscu. Debaty w Stanach Zjednoczonych mają już zwycięzcę. To nowe media. Niegdyś czekano, aż po debacie eksperci osądzą, kto wygrał. Goście w telewizyjnym studiu jednego z uczestników spychali w otchłań. I już wszystko było wiadomo. Teraz jest już inaczej. Ludzie nadal nie za bardzo wiedzą, co myśleć, jak głosować. […]

październik 8 2012

„Pożegnanie świata 1.0”, Uważam Rze

41/2012 Trzy miliony ludzi na początku jesieni przybywają do francuskiego Lille, aby przejść się po świecie, którego już nie ma Największa braderia w Europie. Ulice zastawione stołami i zaścielone technologiami budzącymi zdumienie. Przecież to tak niedawno! Magnetofony kasetowe oraz kasety służące do nagrywania i odtwarzania muzyki! Walkman! Taśmy na wielkich szpulach. Ogromne stoły mikserskie. Adapter […]

październik 3 2012

„Dlaczego przychodzę do redaktor Jaworowicz”, Uważam Rze

40/2012 We wszystkich stacjach TV rośnie oglądalność programów interwencyjnych, jakby wesołe śpiewanki zaczynały nudzić Znajomi nie rozumieją, po co tam chodzę. Przecież tam bieda aż piszczy. Przecież interior przeraża swą beznadzieją. Przecież wśród 3,5–4 mln widzów, którzy gromadzą się tydzień w tydzień, aby oglądać „Sprawę dla reportera”, nie ma ani jednego potencjalnego klienta dla moich […]