Kim jestem?

Prezesem Instytutu Nowych Mediów.

Konsultantem strategii marketingowych. Fascynują mnie skuteczne formy komunikacji, marketingu, kształtowania postaw i decyzji. Wspomagam realizowanie przez moich klientów wytyczonych celów. Media, biznes, polityka. Tworzę marki firm, miast i ludzi.

Współtworzyłem rynek wolnych mediów po 1989 r.

Wprowadzałem pierwszą polską telewizyjno-radiową satelitarną platformę cyfrową „Wizja TV”, wraz z Tomaszem Tomaszewskim i Tomaszem Gudzowatym pracowałem przy wprowadzeniu polskiej edycji „National Geographic”, współtworzyłem także miesięczniki „Konfrontacje” i „Reporter”, tygodniki „Na przełaj” i „Wprost”.

Tworzyłem komunikację francuskich marek w Polsce.

Kształciłem się w zakresie zarządzania projektami i strategii marketingowej: Expert Européen en Management des Echanges Est-Ouest w École Supérieure des Sciences Commerciales d’Angers.

Z prezesem Danielem Sicard budowałem dla Grupy Casino markę hipermarketów Géant i supermarketów Leader Price. Później tworzyłem strategię komunikacji korporacyjnej i marketingowej Grupy Muszkieterów (sklepy „Intermarche” i „Bricomarche”). A jeszcze póżniej budowałem markę Decathlon w Polsce – z prezesem Erikiem Prinet tworzyliśmy strategie i realizowaliśmy kampanie pozycjonujące największą w Polsce sieć specjalistycznych supermarketów sportowych.

Budowa challengerów, wyzwania i tworzenie niemożliwego

Dla założonego w 1710 r., najstarszego towarzystwa  ubezpieczeniowego świata, brytyjskiej Grupy Royal & Sun Alliance Insurance Group tworzyłem strategię komunikacji jednego z pierwszych w Polsce towarzystw ubezpieczeń na życie. Wspólnie z udziałowcami i zarządem z prezesem Tomaszem Telejko zbudowaliśmy markę Royal PBK.

Tworzyłem strategię komunikacji korporacyjnej dla Dell Polska pracując z prezesem Romanem Durką. Na zamkniętym, zoligopolizowanym rynku współtworzyłem strategię komunikacji korporacyjnej dla challengera rynku telekomunikacyjnego i bankowości internetowej. W Fujitsu Technology Solutions doradzałem ds. strategii relacji korporacyjnych. Dla sieci szkół językowych JDJ Bachalski prezesa Jacka Bachalskiego tworzyłem strategię komunikacji z mediami, zaś dla Antalis Polska kierowanej przez prezesa Jacka Niteckiego – strategię relacji z biznesem i otoczeniem instytucjonalnym.

W warunkach restrykcyjnych zakazów reklamy i działań marketingowych, dla zarządu kierowanego przez prezesa Wojciecha Gawrońskiego, budowałem strategię marek Premium dla Bacardi Martini Polska. Tworzyłem także strategię wprowadzania do Polski włoskiej Grupy Atlantia (Autostrade per l’Italia SpA), a następnie konsultowałem jej implementację w działaniach firmy Pavimental.

Współtworzyłem strategię wejścia do Europy Centralnej jednej z najbardziej innowacyjnych firm epoki nowych mediów proponującej nowatorski system dystrybucji informacji.

Marki w polityce

Budowałem strategie komunikacyjne i wyborcze w dziesiątkach już kampanii europejskich, parlamentarnych, samorządowych i prezydenckich. Wspierałem i wspieram budowę wizerunku osób publicznych w polityce. Pierwszym punktem ustaleń z klientem zasad współpracy jest zawsze – co powinno być, jak uważam, standardem – zachowanie poufności.

Poniższe informacje wyjęte są spod tej klauzuli. Współpracowałem z L’Union pour un Mouvement Populaire, centroprawicowym ugrupowaniem Nicolasa Sarkozyego, w kampanii 2007 r. a także – w mniejszym zakresie – w kampanii 2012. Na zlecenie instytucji demokratycznych szkoliłem i przygotowywałem kandydata opozycyjnego w wyborach prezydenckich na Białorusi oraz kadry t.zw. Wiosny Arabskiej. Dla Instytutu Lecha Wałęsy przeprowadzałem warsztaty strategii politycznej dla przywódców opozycji kubańskiej a także z zakresu komunikacji politycznej i marketingu wyborczego dla liderów partii opozycyjnych w Wenezueli. Byłem doradcą Marszałka Sejmu RP Macieja Płażyńskiego, pierwszego przewodniczącego Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska a także strategiem kampanii prezydenckiej prof. Zbigniewa Religi, który wycofał się z kampanii popierając Donalda Tuska.

Nie jestem związany na wyłączność z żadną partią polityczną. Nie jestem także członkiem żadnej z partii politycznych.

Zasiadałem w Zespole Doradczym ds. Komunikacji Akcesji do Unii Europejskiej przy Prezydencie RP. Jestem członkiem Zespołu Doradców ds. Strategii przy Prezydent Miasta Łodzi. Od lat prowadzę panele dotyczące polityki, marketingu i biznesu w trakcie Forum Ekonomicznego w Krynicy. Jestem ekspertem Międzyresortowego Zespołu do spraw Promocji Polski za granicą powołanego zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 marca 2016 r.

Zajmuję się także t.zw. politycznym rebrandingiem czyli transferem polityków pomiędzy ugrupowaniami.

Stworzyłem i rozwijam strategię marketingu narracyjnego.

To wciąż rozbudowywana przeze mnie koncepcja intelektualna, teoretyczna i praktyczna, strategia skutecznej komunikacji marketingowej. Buduję strategie narracyjne dla osób, firm, instytucji, miast, krajów.

Mojego autorstwa są książki „Encyklopedia życia” (napisana z Juliette de Gautier), album fotograficzny „Powódź”, książka o postpolityce i marketingu politycznym Anatomia władzy (z Michałem Karnowskim), przedstawiająca autorski koncept Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają, a także promująca Polskę w świecie ekspozycja „Stulecie Polaków 1900-1999” inaugurowana przez Lecha Wałęsę na Zamku Królewskim, przeniesiona do Rzymu dla Jana Pawła II, a następnie prezentowana w ośrodkach kultury w całej Europie, z towarzyszącym ekspozycji albumem fotograficznym. Kontynuacją „Marketingu narracyjnego” jest książka: „Twitter – sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii”

Współpracuję z dużymi tytułami prasowymi i stacjami TV w Polsce i we Francji. Na stałe publikuję w „Forbes”, szwajcarskim „Agefi” i francuskim „Atlantico”. Moim dzieckiem jest także kwartalnik opinii „Nowe Media”. Patrz: lista mediów.

Od wolnych mediów do nowych mediów

Jestem konsultantem i inwestorem. Zajmuję się mentoringiem start’upów. Inwestuję w najciekawsze zespoły młodych twórców z projektami świata nowych technologii.

Spopularyzowałem Twittera w Polsce, ale wciąż poszukuję, badam i rekomenduję technologie przetwarzania, selekcji i skutecznego oddziaływania informacji.

Kwartalnik opinii Nowe Media to realizacja, powstała w oparciu o think-thank Instytut Nowych Mediów, we współpracy z partnerami francuskimi.

Wszystko Co Najważniejsze to magazyn opinii powstający od 2015 r. w Instytucie Nowych Mediów. Od czerwca 2017 r. projektem kieruje prof. Michał Kleiber, zaś od września 2017 r. magazyn ukazuje się w wersji papierowej. Bliższe informacje: www.WszystkoCoNajwazniejsze.pl

Background:

K.O. ”Solidarność” Lecha Wałęsy rekomendowała mnie na doktoranckie studia marketingu politycznego we Francji. Wyjechałem w ramach tworzenia nowych kadr po 1989 r., i z mojej promocji jako jeden z niewielu wróciłem do pracy w Polsce. Wcześniej studiowałem dziennikarstwo i nauki polityczne na Uniwersytecie Warszawskim. Po powrocie ze studiów we Francji zostałem rzecznikiem ministra ochrony środowiska, prof. Stefana Kozłowskiego, w pierwszym niekomunistycznym rządzie w Polsce, Jana Olszewskiego. I odtąd media, polityka, poszukiwanie metod skutecznej komunikacji, marketingu i PR zaczęły mnie fascynować wpływając na moje zainteresowania i to, w jaką stronę idę.

W 1995 r. zdobyłem Polskiego Pulitzera, Nagrodą Główną Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.

Nad czym obecnie pracuję? O tym tutaj