„Dekalog nowych mediów”, Tygodnik Do Rzeczy

17/2013

1.     Czytelnik (odbiorca) jest najważniejszy. Jest ważniejszy od reklamodawcy, biznesu,  polityków. To Czytelnik, widz, słuchacz, nabywca Twojej aplikacji, Twojego serwisu płaci Tobie swoim czasem, zaangażowaniem. To na nim musisz się skupić. Odwracając kolejność i szukając, jak przede wszystkim zaspokoić oczekiwania reklamodawców albo polityków, idziesz donikąd, zostajesz w świecie nowych mediów sam.

2.     Rób to, co kochasz. Rób gazetę, telewizję w sieci, serwis dla narciarzy, osób niedowidzących, e-learning, serwis przywoławczy taksówek, pracuj z rzeczywistością rozszerzoną, holografią, sztuczną inteligencją, gamifikacją rzeczywistości – dla siebie. Stwórz taki produkt, jaki sam chciałbyś czytać, słuchać, oglądać, używać.

3.     Nie trać czasu na projekty „europejskie”. Programy unijne służą do wyjmowania pieniędzy, utrzymywania pośredników, zabijania kreatywności. Nigdy dotąd nie udało się dzięki nim zrealizować coś, co miałoby głębszy sens.

4.     Pytaj. Twórz wspólnie z innymi. Z reguły są chętni do pomocy. Oferuj im udziały, szukaj partnerów. Nawiąż kontakt z mentorami, korzystaj z ofert wsparcia.

5.     Najważniejsze są słowo, przekaz, obraz, sens. Forma, technika – są kwestiami wtórnymi. To nie informatycy powiedzą Tobie, co mogą jeszcze dodać do produktu, ale Ty – czego potrzebujesz. Skup się na tym, co najważniejsze.

6.     Pokochaj prostotę. Jeśli Twój produkt potrzebuje instrukcji obsługi – nie jest jeszcze gotowy. Upraszczaj. Przecież nie myślałeś chyba, że będziesz tłumaczył każdemu użytkownikowi, do czego i jak powinien go używać?

7.     Nie bądź inwazyjny wobec odbiorcy. Jesteś dostępny ze swoim produktem, aplikacją, oprogramowaniem, stroną czy wydawnictwem, ale nie myl dostępności z molestowaniem informacyjnym. Strona na Facebooku wyłącznie z celem sprzedażowym to zaprzeczenie wiary w inteligencję Twoich klientów. Nie obrażaj ich. Naucz się – tak, to jest możliwe! – sprawiać, aby sami Cię znaleźli.

8.     Masz czas. Jeśli uważasz inaczej, jeśli Twój biznesplan przewiduje wyjście na prostą i osiągnięcie zysków po roku od rozpoczęcia działalności– przegrasz zanim wystartowałeś. Gdzieś popełniłeś błąd. Albo sam siebie oszukujesz.

9.     Dane osobowe Twoich klientów to Twój największy,  z czasem być może jedyny, potencjał i zasób. Nie łącz swoich produktów z wysysającym dane Facebookiem, nie przekazuj danych swoich klientów nigdy i nikomu.

10. Twoją siłą  w świecie nowych mediów jest siła opowieści. Wciąż marketing narracyjny jest nie do pobicia. Jeśli potrafisz opowiedzieć o swoim projekcie w 30 sekund, zadziwić nim w 140 znakach Twittera, jesteś gotowy. Powodzenia!

Eryk Mistewicz