Maj 2008
1. Nie bój sie swoich sukcesów. Mów o nich. Falszywa skromnosc to przejaw slabosci. Wizerunek silnej firmy buduj w oparciu o osobe dynamicznego szefa. Wzmacniaj wizerunek menedzera pokazujac, jak zarzadzasz sprawna, wzrastajaca organizacja. To naturalna synergia!
2. Nie badz egoista. Graj zespolowo. Twój sukces prezentuj jako sukces Twojego zespolu. Mów o „swoich ludziach”,”najlepszej druzynie”, pokazuj ja. Z imienia, z nazwiska. Dla Twoich wspólpracowników znaczyc to moze wiecej niz wysoka podwyzka.
3. Nie dzialaj bez planu. Zastanów sie, co chcialbys o sobie uslyszec u ludzi gdybys mial „czapke-niewidke”? Chcesz byc „killerem branzy, osiagajacym niemozliwe wprost efekty” a moze „menedzerem, na którego na pewno nas nie stac”? Dostosuj do tego strategie. Rozwaz wsparcie profesjonalnego doradcy.
4.Nie myl stylizacji z kreacja wizerunku. Nie budujesz pozycji gwiazdy pop kultury. Skupienie sie na zainwestow aniu w najmodniejsze garnitury, oprawki okularów, sesje zdjeciowe etc. nie prowadzi do wzrostu wartosci Twojego wizerunku, wiarygodnosci ani szacunku. Nie tedy droga!
5. Nie zapominaj o otoczeniu. To, z kim trzymasz i kto o Tobie mówi z powaga, z szacunkiem, swiadczy o Tobie. Buduj indywidualne i poglebione relacje z najwazniejszymi osobami gospodarki, dyplomacji, polityki, nauki, sztuki, ale tez np. z lokalnym biskupem. Wymaga to czasu i pracy, przynosi jednak bardzo szybko znaczace efekty. Unikaj osób o zlej reputacji.
6. Nie idz na skróty. Zbudowanie dobrego wizerunku – jak wino – potrzebuje czasu. Nie zbudujesz go kupnem notki w „who is who” ani zakupem „zlotego diamentu firmy roku”. Z uwaga selekcjonuj zaproszenia od stowarzyszen biznesowych, szczególnie tych przyznajacych nagrody dla najlepszego menedzera w cenie rocznego karnetu. Odmawiaj ofertom firm PR „wykupia panstwo dwie reklamy, to na okladke numeru damy waszego prezesa”. Nie tedy droga!
7. Nie badź niewolnikiem wizerunku. Nie oszukuj grajac kogos innego. Nie zmuszaj sie do gry w polo. Nie kupuj roweru, tylko dlatego, ze powazny tygodnik przygotowuje material o prezesach dojezdzajacych tak do pracy. Nie zmieniaj zony ani mieszkania dla sesji zdjeciowej.
8. Nie wstydz sie bledów. Mów o tym, ile straciles, ale tez, czego nauczyly Cie strata i upadek. Dziel sie ta wiedza np. ze studentami na lokalnej uczelni. Nie rysuj siebie jako doskonalosci z marmuru. Masz prawo do bledów i strat podobnie jak do hobby, zainteresowan i pasji jak najdalszych od biznesu.
9. Nie zapominaj o przygotowaniu do kazdego wystapienia publicznego. Profesjonalny doradca pomoze Ci napisac Twoja opowiesc. Podporzadkuj jej caly przekaz. Niczym mantra wplataj zdanie o tym, jakie sa najwazniejsze elementy Twojej drogi zyciowej, co swiadczy o Twoich sukcesach, dlaczego akurat Twoja historia jest ciekawa dla innych ludzi, mediów, studentów, head hunterów?
10. Nie zapominaj o najblizszych. Bledy w ksztaltowaniu wizerunku zauwaza najszybciej. Strzez sie potakiwaczy. I bezposredniej konkurencji (takze we wlasnej firmie). Przypowiesc o malpie wchodzacej na coraz wyzsze drzewo powinna byc przestroga.