Uważam Rze
49/2012
Niektórzy politycy już dziś mają więcej obserwujących niż gazety czytelników. Inni chcą być równie dobrzy.
1. Zanim napiszesz, przeczytaj. Wejdź na Twitter i choć przez chwilę zobacz, o czym ludzie w tej chwili rozmawiają. Dzięki temu w trakcie pogrzebu ważnego polityka nie będziesz zachwalał płyty swojej żony. Świat nowych mediów nie należy do polityków czy dziennikarzy, ale do odbiorców!
2. Nie krzycz, nie bądź napastliwy. Twoje słowa powinny wybrzmieć, złapać oddech. Nie musisz wykorzystywać wszystkich 140 znaków. Czasami wystarczy jedno słowo. Jeśli trafisz, a kontekst będzie oczywisty, to znajdziesz się na ustach wszystkich!
3. Bądź na Twitterze od niechcenia. Trzy, cztery wpisy dziennie. Nie więcej. Ale za to doskonałe, emocjonalne, zostawiające pole do interpretacji, trafiające w sedno. Praktyka, czasami dobre poprowadzenie, dobre doradztwo czynią mistrza!
4.Zainstaluj aplikację w swoim telefonie komórkowym. Operowanie Twitterem przez asystentów, z komputera, to kompromitacja. Nie wierz, że ludzie tego nie widzą, nie wyczuwają. Tracisz!
5.Pamiętaj o różnorodności. Nie pisz tylko o programach telewizyjnych, w których występujesz. Nie pisz tylko o tym, jak głosowałeś. Nie skupiaj się wyłącznie na polityce. Mieszaj formy, tematy, zakresy. Używaj hashtagów. Bądź inspirujący dla innych!
6. Rozmawiaj z ludźmi, którzy ciebie szanują i chcą się czegoś od ciebie dowiedzieć. Celebruj te relacje. Nie rozmawiaj wyłącznie ze zwolennikami twojej partii. Pokazuj innym, że jesteś otwarty, że warto wchodzić z tobą w interakcje, jeśli czyni się to z klasą. Nagradzaj najciekawszych rozmówców w piątkowym święcie Follow Friday.
7. Blokuj. Aby móc rozmawiać jak najbardziej szczerze, uczciwie z jednymi, innych musisz zablokować. Jak w życiu. Nie jesteś odpowiedzialny za ich dobre wychowanie, z reguły są przecież dorośli. Nie musisz tłumaczyć, dlaczego to robisz. To twój kanał, twoje medium, a więc także twoje reguły.
8.Dziel się. Szukaj ciekawych informacji, faktów, nagrań wideo, dobrych płyt, a może zdjęć. Pokaż się od nieznanej strony. Najlepszym marketingiem twojej osoby niech będzie zachwyt ludzi nad tym, czego im dostarczasz.
9.Opowiadaj dobre historie. Używaj list i systemów selekcji informacji, aby nie ominęły cię najciekawsze wydarzenia. Twitter to twoje oczy i uszy, monitoring w czasie rzeczywistym (a także monitoring wyprzedzający, możesz bowiem np. obserwować, nad czym pracują dziennikarze). Odnoś się do tych wydarzeń, które poruszają innych. Bądź ich przewodnikiem po zdarzeniach, ich Informacyjnym Siri.
10.Pamiętaj, że wszystko, co wpiszesz, może być wykorzystane przeciwko tobie. Nigdy nie pisz po spożyciu alkoholu. Pamiętaj, że twój szef, szef twojej partii, patrzy, on też wchodzi na Twitter. Wystarczy chwila nieuwagi, a twoja kariera może lec w gruzach.
Warto przygotować też dekalog Twittera dla wyborców. Jak i kogo warto czytać w tym serwisie? Jak być na bieżąco z polską polityką w jej różnorodności? Jak dzięki Twitterowi lepiej rozumieć, co się dzieje? A przede wszystkim: jak wiedzieć przed innymi o tym, co najważniejsze?
Eryk Mistewicz