„Rok 2010 pod lupą branży PR – prognozy na 2011”, Wirtualne Media

17 grudnia 2010 r.

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dziś na temat kończącego się roku i prognoz na kolejne 12 miesięcy wypowiadają się przedstawiciele branży Public Relations.Jakie było najważniejsze wydarzenie w 2010 roku? Czego należy się spodziewać w branży w 2011?

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku

Sukces w polskiej branży PR wiązał się w 2010 roku – jak chyba nigdy dotąd – z dostrzeżeniem zmian w świecie, w którym operują konsultanci PR i agencje. A więc sukces odnoszą te podmioty, które dostrzegają i wyprowadzają prawidłowe wnioski z saturacji dotychczasowych kanałów komunikacji, swoistego „attention crash”. 

Porażką jest wyłączenie radarów zmian – zupełne nieobserwowanie trendów zmian w świecie zewnętrznym (w tym także w świecie zmieniających się mediów) przez zadziwiająco dużą część polskiego środowiska PR. Tymczasem jak w żadnej innej branży, w marketingu, PR, komunikacji skala i tempo zmian wymuszają wręcz wywrócenie strategii dotychczas  oferowanych klientom. Inaczej mówiąc: to, jak funkcjonowaliśmy w latach poprzednich, przestało być gwarancją sukcesu w latach następnych. Kto tę prawidłowość zrozumiał, nie straci roku 2011.

W marketingu politycznym i politycznym PR w Polsce najważniejszym wydarzeniem były oczywiście wybory prezydenckie. Polscy konsultanci brali także udział w przygotowywaniu kandydatów do wyborów prezydenckich na Białorusi.

 

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
Wciąż szukam polskiego Setha Godina, i nie znajduję. Świat sieciowych agencji obecnych w Polsce nie sprzyja wzrastaniu  indywidualności, zaś polskie agencje wciąż boją się eksperymentów, nie zauważają zmian, nie wyczuwają trendów, nie narzucają kierunków, nie proponują klientom nowych rozwiązań w zakresie tak strategii jak i implementacji. Są wyjątki. Kilka firm eksperymentuje z narzędziami marketingu narracyjnego, kilkanaście innych próbuje ciekawych – nie będących wyłącznie kalką tego, co dzieje się w Stanach Zjednoczonych – realizacji w Social Media. Z uwagą obserwuję też bardzo interesujące prace nad dedykowanym dla marketingu i PR polskim narzędziem analitycznym Internetu. Ale poza tym, niestety, jakby pustka – solidne wykonywanie powierzonych zadań w zgodzie z korporacyjnym ISO, ale bez „iskry bożej”. Nie wierzę, aby przyczyną tego stanu rzeczy był kryzys i paraliżujące przerażenie możliwością popełnienia błędu i w rezultacie utraty klientów.

 

Kryzys w 2010 roku

Rośnie, od kilku już lat, segment bardziej skomplikowanych usług consultingu PR i strategii marketingowej.  Przyczyn wzrostu upatrywałbym w rosnącej świadomości  klientów spadającej skuteczności klasycznej oferty. Gdy przestaje działać wymagająca coraz większych nakładów reklama, gdy klasyczne działania marketingowe i realizacje PR okazują się nie trafiać do odbiorcy tak, jak wcześniej, wcześniej czy później następuje analiza efektywności nakładów. Wymuszenie przez ograniczanie budżetów poszukiwania bardziej efektywnych strategii wymaga ciągłego rozwoju. Zyskują na tym najlepsze, najbardziej kreatywne zespoły nie bojące się zmian, mające dostęp do konkurencyjnego know-how, do nowatorskich narzędzi – z propozycjami wychodzącymi daleko poza polską przeciętną.

W segmencie marketingu politycznego z uwagi na wybory prezydenckie a także samorządowe – z masową skalą popytu – był to rok wyjątkowy i o stagnacji a tym bardziej kryzysie nie można mówić.

 

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w 2010 roku

Rozwój konceptu marketingu narracyjnego i użycie w promocji firm, produktów i usług, ale także miast i regionów. Zastosowanie marketingu narracyjnego w realizacjach z zakresu Personal Branding. Obudowanie kolejnymi narzędziami zarówno analitycznymi jak i aplikacyjnymi. Radość, że efektywność zaproponowanych strategii przekłada się na sukces klientów. Marketing narracyjny spopularyzowała w tym roku książka „Anatomia władzy”  traktująca o zmianach zachodzących dziś i o tych, które zachodzić będą jutro w marketingu, PR i komunikacji społecznej. To także pierwsza wideoksiążka – z kodami umożliwiającymi w trakcie lektury zapoznanie się z prezentacjami, filmami, nagraniami audio. Nowinka wzbogacenia klasycznej książki „papierowej” contentem multimedialnym  inspiruje już innych. Sukcesem w środowisku ludzi polityki, mediów i wolnych zawodów okazał się w Polsce serwis mikroblogowy Twitter. Najtrudniejszym wyzwaniem była jednak realizacja skomplikowanego, wręcz „niewykonalnego” projektu z zakresu marketingu politycznego, którego pierwsza faza zakończyła się jednak sukcesem. Rok 2010 zaliczam więc do udanych.

 

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Po pierwsze, Marketing Sensorialny. To ciekawy trend z wypracowanymi przez zaprzyjaźnioną paryską agencję marketingową narzędziami analizy i implementacji. 

Po drugie, rozwój technologii marketingowych w Social Media, także w połączeniu z generatorem narracji czyli kolejnym etapem rozwoju Marketingu Narracyjnego.

Po trzecie, poszukiwania technologiczne z aktywizacją odbiorców, szeroko pojętą interaktywnością. Dalsze osłabienie dotychczasowych, klasycznych modeli komunikacji. 

A więc: kolejny rok zmian w marketingu i PR. Zmian, które należy obserwować, śledzić, a najlepiej, rzecz jasne, wyprzedzać.

 

Plany na 2011 rok

Rok 2011 to przewidywanie trendów i próba ich implementacji do przygotowywanych i realizowanych strategii marketingowych i PR. To przede wszystkim implementacja marketingu narracyjnego w strategiach pozycjonowania firm, usług, produktów, ale też np.  miast i regionów czy osób publicznych. To także rok zacieśnienia współpracy z partnerami zagranicznymi oraz polskimi firmami pracującymi nad ciekawymi rozwiązaniami technologicznymi. W połowie roku ujrzy światło dzienne, mam taką nadzieję, innowacyjne narzędzie  technologii marketingowej związane z analizą frazeologiczną przekazów. To także praca nad tematami związanymi z konwergencją mediów, IT i branży telekomunikacyjnej. Rok 2011 będzie także rokiem skomplikowanych projektów z zakresu marketingu politycznego. Będzie rokiem Prezydencji Polski w Unii Europejskiej oraz wyborów  parlamentarnych, a także przygotowań do Euro2012, co w naturalny sposób  definiuje zakres realizacji  z tego obszaru.

Eryk Mistewicz – doradca strategii marketingu i PR, autor strategii marketingu narracyjnego