Uważam Rze:
październik 10 2011
36/2011 Firmy, partie polityczne i zespoły muzyczne przegrywają w tym samym momencie: produkują, namawiają, grają wciąż to samo. I nie dostrzegają nadchodzącej ZMIANY. Londyńskie Heathrow. Hindusi, Europejczycy, Amerykanie. Nikt nie zwraca uwagi na bogatą, rzęsiście oświetloną alejkę z wielkim logo pewnego koncernu. Jeszcze niedawno przyciągało ono uwagę, dziś budzi zażenowanie. Szef marketingu wielkiej innowacyjnej firmy, […]
październik 3 2011
35/2011 Wynik PSL mnie nie zdziwi. Gdy w ostatnich wyborach samorządowych sondaże nie dawały mu szans przejścia progu 5 proc., otrzymało ponad 16 proc. Wielkie partie polskiej polityki – PO i PiS – mają na swoje kampanie ponad 200 mln zł każda. Mogą sobie pozwolić na zatrudnienie największych agencji reklamowych, fantastyczne kreacje w spotach i […]
wrzesień 26 2011
34/2011 Nie chodzi w tej kampanii o to, kto wygra wybory, ale o to, kto po wyborach będzie rządził Grzegorz Napieralski uśmiecha się – już czuje się pierwszym wygranym. Emocje nocy wyborczej są jedynie spektaklem, finiszem gry prowadzonej przez różne środowiska w ostatnim roku. Najważniejsze było spłaszczenie różnic pomiędzy PO a PiS zaordynowane przez strategów […]
wrzesień 19 2011
34/2011 Mocny uścisk dłoni Igora Mintusowa, najpotężniejszego politmarketingowca Federacji Rosyjskiej, i rozpoczynamy debatę na Forum Ekonomicznym w Krynicy Jeszcze niedawno wybory wygrywali politycy. Pisali książki, wygłaszali elaboraty. Sami lub z rodziną wymyślali hasła wyborcze. Później zdobywanie władzy przejęli ich asystenci, którzy z czasem nazwali się spin doktorami. Ich wartością były kontakty z dziennikarzami. Rzucali im […]
wrzesień 12 2011
32/2011 Jeśli coś działa w przygotowaniu debaty w jednym kraju, to dlaczego nie zastosować tego samego w innym państwie? Organizacja debat to dziś przemysł. To show, walka o uwagę i decyzje widzów. Tak, także o narrację, jaka ze zwarcia polityków pozostanie: dwa, trzy kluczowe słowa, nazbyt zgryźliwy uśmiech, niewytrzymanie emocji, drgnięcie powieki. I już, i […]
wrzesień 5 2011
31/2011 Strategie wygrywania wyborów, techniki i narzędzia zmieniają się tak szybko, że przed staniem w miejscu w marketingu politycznym ratują tylko praktyka i wymiana doświadczeń. Jeszcze niedawno najważniejsze były media. Do dziś niektórzy uważają, że bez „posiadania mediów” nie są w stanie wygrać. Politycy sądzą, że nie mając swoich „tłumaczy komunikatów” (kontrolowanych przez siebie mediów), […]
sierpień 29 2011
30/2011 31 sierpnia to dzień jak co dzień. Mur berliński jest dziś symbolem obalenia komunizmu. Niedopilnowany mit przejmują inni Przez 20 lat nie potrafiliśmy opowiedzieć tej historii. Tak jak nie potrafiliśmy opowiedzieć światu o Enigmie, o bitwie pod Wizną, o Monte Cassino, o Powstaniu Warszawskim, tak samo właśnie nie byliśmy w stanie opowiedzieć o 10-milionowym […]
sierpień 22 2011
29/2011 Wakacje 2.0 to nie przeżywanie, lecz digitalizowanie miejsc, zdarzeń, ludzi. Z coraz mniejszą szansą na realne wrażenia i pogłębione relacje Jeszcze niedawno przysyłaliśmy pocztówki z wakacji. Niektórzy kolekcjonują je nadal. Dziś raczej zbieramy miejsca – w aplikacji Foursquare na swoim iPhonie czy BlackBerrym zaznaczamy lokalizacje, w których postawiliśmy swoją stopę; współrzędne GPS podajemy światu. […]
sierpień 16 2011
28/2011 Jest już pierwszy zwycięzca kampanii parlamentarnej 2011. To bezpłatny serwis społecznościowy Twitter. Nadaje jej tempo i ton, narzuca kolejne tematy debat. Każdy wpis ministrów resortów siłowych (@SikorskiRadek, @TomaszSiemoniak, @Kwiatkowski2011) staje się wydarzeniem odnotowywanym na paskach wszystkich telewizji informacyjnych. Wpisy rzecznika rządu @PawelGras, minister zdrowia @EwaKopaczpokazują, że oni wiedzą już, co oznacza posiadanie „własnego medium”. Ich wpisy trafiają wprost […]
sierpień 8 2011
27/2011 Połączenie na stałe telewizora z Internetem to wielka, czekająca nas już wkrótce zmiana. To rewolucja w komunikacji masowej, kulturze, reklamie, marketingu i public relations Ostrzegałem już, że problem właścicieli stacji TV – zbliżający się wielkimi krokami – jest co najmniej taki sam, jeśli nie większy niż wydawców prasy. Połączenie odbiorników TV z Internetem oznacza […]