Do Rzeczy:

maj 15 2013

„Kształcenie dziennikarskich elit”, Tygodnik Do Rzeczy

16/2013 Są dwie książki, które tu, w murach dostojnej uczelni traktuje się z wielką nabożnością. Na ich podstawie układane są syllabusy, prowadzone zajęcia, z nich odpytywani są studenci. Nie wymienię autorów. Nie jest winą wiekowych już medioznawców, że od dwudziestu czy trzydziestu lat, gdy napisali swoje książki kadra naukowa albo nie stworzyła niczego, albo co […]

maj 8 2013

„Projekty 2.0 jak grzyby po deszczu”, Tygodnik Do Rzeczy

14/2013 Zygmunt Solorz przełamał kordon sanitarny wokół TV Republika.  W jego Polsacie Cyfrowym pojawił się niepokorny, silnie autorski, z założenia niosący sporo kłopotów, ale i gwarantujący lojalnych widzów program. W branżowych „Wirtualnych Mediach” jako jedyny z oceniających nie odmówiłem tej stacji szans. Projekt oparty o wyraziste nazwiska opowiadające widzom świat (nazywam ich Informacyjnymi Siri), tożsamościowy […]

kwiecień 27 2013

„Saint-Exupery ratuje dziennikarstwo”, Tygodnik Do Rzeczy

wyd.spec.1/2013 Patrick de Saint-Exupéry jest geniuszem. Jego „Manifest XXI”, napisany z Laurentem Beccarią, to dziś bezwzględnie najważniejszy głos w europejskiej debacie o przyszłości mediów, komunikacji masowej, marketingu i public relations. Publikowany równolegle w „Le Figaro”, „El Pais”, „Haper’s Bazaar” a w Polsce w kwartalniku opinii „Nowe Media” trafiającym w tych dniach do księgarni i empików. […]

kwiecień 16 2013

„Jak uratowaliśmy „Parasolki z Cherbourga”

13/2013 Cały świat zna „Parasolki z Cherbourga”. I każdy mógł je uratować. Do zamknięcia projektu odrestaurowania filmu, kolorowania, przygotowania go do projekcji w trakcie Festiwalu w Cannes brakowało 25 tys. euro. Plan został wykonany: wykorzystując potencjał nowych mediów uzyskano 49.029 euro. „Parasolki z Cherbourga” uratowane! Takich projektów jest coraz więcej. Ostatnio  28 tysięcy internautów wsparło […]

kwiecień 15 2013

„W poszukiwaniu tego, co najważniejsze”, Tygodnik Do Rzeczy

12/2013 Bez wpisów z Twittera nie zrozumiemy za 20 lat dzisiejszych czasów, tak jak bez książek filozofów z XIX wieku trudniej byłoby nam zrozumieć tamtą epokę. Dlatego na pytanie: czy archiwizować, jak zaczęła czynić to British Library ze stronami internetowymi, e-bookami, wpisami na Twitterze, aby zachować „narodową pamięć elektroniczną”, twierdzę: tak, archiwizować. Także w Polsce. […]

kwiecień 2 2013

„Hipokryci z tabloidów”, Tygodnik Do Rzeczy

10/2013 Chciałbym aby premier, prezydent, ministrowie, zarabiali godnie. Dziś nie zarabiają godnie w stosunku do doświadczeń i wykształcenia niezbędnego na ich stanowiskach. Aby szefowa Urzędu Komunikacji Elektronicznej nie zarabiała jednej dwusetnej tego, co prezes firmy, którą ma nadzorować. Aby mogła znaleźć najlepszych ludzi do wymagającej specjalistycznej wiedzy pracy. Za pieniądze, które urząd proponuje – przy […]

marzec 25 2013

„Po co nam rzecznik prasowy?”

9/2013 Zanika rola kontrolna mediów, zanikają media opowiadające ciekawe, dobre historie. Zanikają również pośrednicy. Rzecznik prasowy to funkcja z minionej epoki. Jedynie spowalnia obieg informacji.  Stanowi bramkę między szefem, liderem, prezesem a dziennikarzami. Obie strony się denerwują, obie oskarżają się o brak profesjonalizmu, obie próbują się „ogrywać”. Ale to świat, który się kończy. Rolą rzecznika […]

marzec 19 2013

„Pilnie szukam polskiego Steve’a Jobsa”

8/2013 To niesamowite, jak niszczona jest kreatywność młodych Polaków. Gdy współpracownicy z Londynu i Paryża pytają mnie, dlaczego brakuje polskiego projektu nowych mediów, który mógłbym zarekomendować, opowiadam im o systemie. Systemie, który zabija kreatywność. Nie, nie mówię o szkole, niszczącej indywidualizm. To byłoby zbyt proste. Podobnie jak mówienie o uczelniach wyższych, które na kierunkach związanych […]

marzec 13 2013

„Czas socjonautów”

7/2013 Wprowadzę nowe pojęcie: socjonauty. Tak nazywać będę tych, którzy nie potrafią już oglądać programu telewizyjnego, aby nie wyrazić o nim swego zdania na smartfonie, tablecie; którzy ciekawą informacją muszą natychmiast podzielić się z innymi, z „sieciowymi przyjaciółmi”; którzy wspólnie socjalizują się w sieci i którzy – klikając – socjalizują sieć. Socjonauci – używający kanałów […]