Do Rzeczy:

grudzień 9 2013

„Wolna Amerykanka”

46/2013 Amerykański sposób prowadzenia kampanii infekuje Europę, dociera do Polski. Za unijne pieniądze marszałek województwa dolnośląskiego tuż przed rozpoczynającą się kampanią wyborczą postanowił pokazać się wyborcom. W kolejnych odsłonach kampanii finansowanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego marszałek Rafał Jurkowlaniec jest coraz większy. Najpierw stanowił 25 proc. powierzchni plakatu, w najnowszym wydaniu jego twarz przekracza już 40 proc. wielkości billboardu. […]

grudzień 2 2013

„Nie muszę biec”

45/2013 Jedna z najważniejszych osób w polskiej przestrzeni publicznej, lider opinii – niekwestionowany. I jego opowieść Lubię podglądać ludzi. Lubię, chcę i powinienem wiedzieć o nich jak najwięcej. Najczęściej nie jest to trudne. Mówią o sobie wszystko. Mówią o nich ich dzieci. Mówią o nich współpracownicy. I mówią ich wpisy o tym, co lubią: koncerty, […]

listopad 25 2013

„Gdy redakcje stają się agencjami PR”

44/2013  Zgon dziennikarstwa następuje na jego własne życzenie. Dawniej dziennikarze tworzyli analizy, teksty – i byli w tym niezależni. Nie można było kupić ich oceny czy rekomendacji. Siła i potęga dziennikarstwa, siła i potęga mediów, siła słowa, brały się z niezależności profesji. To właśnie tę niezależność wynagradzano i doceniano. To za nią – za informację godną ZAUFANIA – chciał płacić czytelnik. To […]

listopad 19 2013

Lęki społeczeństwa hierarchicznego

43/2013 Internet bez identyfikacji użytkowników psuje interes koncernom, utrudnia życie służbom, niszczy spokój tradycyjnych mediów. Media, służby i koncerny nowych mediów zgrupowały siły na rzecz wprowadzenia zakazu anonimowego wchodzenia do sieci. Najlepiej byłoby, abyśmy nie mogli niczego w sieci wpisać, niczego kupić, abyśmy nawet nie mogli sprawdzić rozkładu pociągów bez zalogowania się naszym indywidualnym identyfikatorem sieciowym. O co idzie […]

listopad 12 2013

Mapa i terytorium

42/2013 Dziś mapowanie jest w równiej mierze sztuką jak i nauką. Mapowanie relacji: kto z kim, kiedy, jak intensywnie. Mniej „o czym”, to bowiem wyłania się z całości obrazu. Mapa, baza danych, zbiory modułów, w epoce nowych mediów stanowią nowy sposób przetwarzania, agregowania i prezentowania informacji. Mapy mózgu, relacji, procesów decyzyjnych są o wiele bardziej […]

listopad 4 2013

Wybory samorządowe: skrócony poradnik

41/2013 Mimo że wybory samorządowe odbędą się w listopadzie 2014 r., a więc dopiero za rok, już zgłaszają się chętni. Od czego ci, którzy chcą zostać prezydentami miast czy burmistrzami, powinni zacząć?   1.     Opowiedz swoją historię. Opowiedz o swoim mieście, rodzicach, dzieciństwie, pierwszym seansie w kinie (już nieistniejącym), pierwszym meczu na miejskim stadionie (tam, […]

październik 30 2013

„Obserwujecie się wzajemnie”

40/2013 Nie mogłem się przemóc, aby być z nim po imieniu. Zostaliśmy na „panie Januszu” i „panie Eryku”. Dzwonił i podpytywał, jak radzić sobie z mediami. Jak mówić o poważnych sprawach w świecie, w którym media przekonują, że to, co dla niego ważne, nikogo już nie interesuje. „Stworzyć media własne” – odpowiadałem. Gdy eksperci Rzecznika Praw […]

październik 22 2013

„Politycy wykluczeni cyfrowo”

39/2013 Nikt już chyba nie ma wątpliwości, że następne kampanie wyborcze rozstrzygane będą w sieci.  Partia dysponująca 25 mln zł dotacji rocznie nie potrafi wydzierżawić transmisji pomiędzy Europą a kilkoma miejscami na kuli ziemskiej, gdzie znajdują się jej eksperci. Eksperci najważniejszejszego dla partii tematu. Używa bezpłatnego Skype’a, połączenie wpierw się rwie, a później kompromituje uczestników konferencji: nie potrafią oni […]

październik 14 2013

„Druga klasa łowi trendy. Pierwsza je tworzy”

38/2013 Prawo odłączenia się od sieci staje się przywilejem wybranych. Zajmujących najwyższe miejsce drabiny korporacyjnej, społecznej. W drugiej klasie szybkiego pociągu z Sewilli do Madrytu błyskają ekrany laptopów, tabletów, smartfonów, iPhonów i iPadów – światła nowych mediów. Właściwie każdy trzyma w dłoniach urządzenie które gładzi, przyciska, nieustannie klika. W pierwszej klasie –  gazety, magazyny albo […]

październik 8 2013

„Rzecz o nagrodach”

37/2013 Nagrody to dziś już wyłącznie marketing. Nagrody dziś to szansa na zwiększenie nakładu płyty, książki, produktu, usługi, pozycji osoby, firmy. Nagrody kupuje się u dealerów, w agencjach public relations albo bezpośrednio wprost u nagradzających. Cenniki nagród krążą wśród zainteresowanych, a kolejni pośrednicy, przez których przechodzi lista nagród wraz z instytucją, terminem i miejscem gali, […]